Det är ett stort arbete att flytta, all planering, stress, alla kontrakt, lån och drömmar. Det är inte ovanligt att bli väldigt trött efter allt jobb och det visar sig ofta i att flyttstädningen inte är tillräckligt bra genomförd eller helt och hållet bortglömd. Oavsett om man behöver en flyttstädning i Stockholm eller i en annan ort är det alltid bra att anställa professionell städning inför flytten.
En flyttstädning är ett krav vid flytt i Stockholm och i alla andra städer i Sverige. Det är inte en lätt och snabb städning som förväntas, utan en genomgående och grundlig städning för att välkomna den nyinflyttade i en fin och ren bostad. Efter städningen ska vitvaror, badrummet, golvet, fönstren, m.m. vara rengjorda. Om städningen inte möter de förväntningarna så kan man bli skyldig pengar till den som ska flytta in. Därför rekommenderas det alltid att anlita professionell flyttstädning.
Professionell flyttstädning i Stockholm – fördelar
Det finns flera anledningar varför det är värt att anställa ett städföretag för att genomföra flyttstädningen, allt från komfort till att spara pengar. Som tidigare nämnt så är det vanligt att vara trött efter en flytt så det kan vara svårt att orka städa hela bostaden till yttersta noggrannhet. Att anställa hjälp kommer att minska stressen och försäkra en om att ett bra jobb fullbordas. En erfaren städare vet om vad som behöver rengöras och städas under en flytt och har rätt teknik och verktyg för att det ska bli riktigt rent. De brukar följa en checklista av vad som behöver städas vilket ser till att den som flyttar ut inte behöver betala vite till den som ska flytta in. Dessutom så räknas flyttstädning som en hushållsnära tjänst vilket betyder att man kan använda sig av RUT-avdraget vid städningen.
Skattereduktionen gäller i Stockholm och i alla andra städer i Sverige. Skatteavdraget ligger på:
- 25000 kr per person/år
- 50000 kr per person/år för personer över 65 år
Sammanfattningsvis så är en flyttstädning obligatorisk när man flyttar och den måste genomföras på ett visst sätt. Därför så är det alltid bra att anställa proffs för att både spara tid och inte oroa sig för mycket vid överlämningen av bostaden.